Jangan tengok je, klik laa...

Tuesday, August 17, 2010

Mati kutu dibuatnye...

Hmmm...anak akak yang sulung tu tak sihat lagi la...tak nak makan. Susah hatinye la..yang tadika tu Alhamdulillah dah boleh main ngan kecik dan dah ceria berpuasa. Masalahnya ngan yang sorang lagi ni la. Hari ahad hari tu punye la nak bagi dia ada selera, tanya nak makan apa nanti ibu buatkan...pas tu teringat la dia suka makan kuih lompat tikam, tanye la "kalau ibu buat kuih lompat tikam abang nak tak?" "nak..nak" dengan muke teruja dia jawab. Berbunga rasa di hati ini...pagi-pagi lagi dah godek-godek kat dapur buat lompat tikam. Lambat-lambat kang tak sempat keras plak, anakku nak makan nanti. Petang tu masak la lauk untuk berbuka serba sikit. Buat masak tempoyak ikan patin, kangkung goreng belacan, goreng ayam sikit.

Kuih Lompat Tikam
Tempoyak Ikan Patin
Kangkung Goreng Belacan

Ayam tu memang feberet dia la. Mintak-mintak la dia terliur bila tengok ada ayam goreng terhidang kat atas meja tu nanti. Tunggu punya tunggu maka masuk la waktu berbuka...nak tau apa yang terjadi????? dia suap dua mulut terus tolak tepi tak mau dah. "Laaaa...awat tak makan, tadi kata nak makan lompat tikam?" "Abang tak nak dah la..." "Ok la tak nak makan kuih tak pe, makan la nasi sikit. ibu dah goreng ayam kat abang..." tau apa dia kata? "Abang tak suke la makan ayam" Toing..toing...jawapan yang sangat lari dari hakikat yang sebenarnya.

Ayam Goreng

Hmmm...ni la penangan kalau tak sihat. Semenye tak suke. Sebab tu la orang kata makan la sementara ada selera jangan tahan-tahan. Sabo je la...Esoknya akak nak pegi klinik chek perut bleh la bawak dia sekali.. Ponteng la sekolah semalam. Jumpa doktor pas tu kena ambil darah takut kena denggi. Adus...bahaya ni. Rasa menyesal la pulak tak pegi jumpa doktor awal-awal. Dok bagi ubat demam kat rumah je. Tunggu punya tunggu... Alhamdulillah... syukur ke hadrat Ilahi... tak de apa-apa. Dapat la MC dua hari.Hari ni pun tak pegi sekolah lagi dan doktor kata tak payah pose la sebab kena makan ubat. Semoga cepat-cepat la sihat dan boleh makan banyak cam sebelum demam... Amiiiiiiin...

16 comments:

  1. salam..
    Mmg sekarang pun ramai yg demam & sakit tekak..kalau x larat jgnla paksa dia puasa..kesian plak tgk.

    ReplyDelete
  2. ozzy; memg x pakse pose pn...Alhmdulillah..hr ni nmpk dah ok skt..
    own: timekacih....

    ReplyDelete
  3. Salam kak,

    alahai siannye amir x sihat ke? mudahan cepat sembuh...amin.

    eh...bang own pun ada blog :P

    ReplyDelete
  4. Salam

    Terima kasih sebab singgah blog saya. Teringin pula nak tinggalkan komen.
    Biasalah budak2. tapi cara akak pujuk dia tu macam iklan ho-ho-ho-horlicks ea? huhu..
    susah jugakan nak pujuk anak makan? nasiblah saya belum berumahtangga

    selamat berpuasa ^_^

    ReplyDelete
  5. siyan abang demam. Moga abang cepat sembuh yer. Kalo my doters demam, saya masak sup ayam bagus utk antibodi derang.

    ReplyDelete
  6. Aniza: susah masa demam je..kalo sihat bapok la kuat makannye...
    Nurul a.k.a Riko:Alhamdulillah dia dh beransur sihat dan dh pegi skolah dah. Buat sup ayam ye.. len kali kalo ada yang dmam bleh la buat cam tu..Tq

    ReplyDelete
  7. sedapnya...
    lama x makan lompat tikam.. :p

    ReplyDelete
  8. nak lompat tikam..~~~~huhu...
    bulan pose ni macam2 makanan ada..sampai xterbeli lompat tikam tu..adess..

    ReplyDelete
  9. Alhamdulillah..skang dah sihat sepenuhnya..

    ReplyDelete
  10. bestnye kuih lompat tikam tu...
    nk sket...;)

    ReplyDelete
  11. nyum...nyum...nyum...amik laaa.

    ReplyDelete
  12. aarghhhh... sedap gile tengok tempoyak ikan patin!

    ReplyDelete